Kirjoita tähän hakusana

Hakutulokset

Kannanotto: LAMKO vaatii harkittuja toimia fuusiota suunniteltaessa

Maanantaina 3.9. tiedotettiin, että Lahden ammattikorkeakoulun ja Saimaan ammattikorkeakoulun rehtorit esittävät AMK:ien fuusioitumista koskevien valmistelujen aloittamista LUT-konserniin kuuluvien korkeakoulujen hallituksille.

Opiskelijat ovat huolissaan koulutusalojen säilymisestä, opetuksen laadusta ja ammattikorkeakoulun imagosta, kun LUT konsernin myötä tehty lupaus pysyä LAMKina on sivuutettu. Korkeakoulun uudelleen brändäämistä, koulutuksen tarjontaa ja opetusmenetelmiä tulee miettiä tarkasti. Yhdistymisen myötä haasteena on kahden alueen vahvuuksien hyödyntäminen, vetovoimaisuus ja koulutusvastuiden joustava jakaminen.

Koulutusvastuiden suunnittelua tulee toteuttaa opiskelijoiden ehdoilla huomioon ottaen sekä Lahden että Lappeenrannan elinkeinoelämän tarpeet ja kansainvälisyyden. Painotamme, että nykyisten alojen tulee säilyä Lahdessa, vaikka näemme potentiaalia mahdollisessa yhdistymisessä ja odotamme mielenkiinnolla uusien koulutusmahdollisuuksien tuomia osaamisen kehittämisen näkymiä. Korkeakoulupalveluita tullaan jatkossakin johtamaan yhtenä kokonaisuutena ja niiden laadun tulee vähintään säilyä tai jopa parantua sekä yhtenäistyä konsernin kesken.

Ammattikorkeakoulujen mahdollisen fuusioitumisen myötä edessä on myös LAMKin ja Saimaan AMK:n opiskelijakuntien yhdistyminen. Yhdistymisen myötä joudumme luomaan uuden opiskelijakunnan kahdelle eri paikkakunnalle, joka tuo aina omat haasteensa. Luomisprosessi vie aikaa ja sen eteen tehtävä työ on pois opiskelijoiden edunvalvonnasta. Opiskelijakunta on lakisääteinen toimielin, jonka toiminnan tarkoitusta tulisi arvostaa yhä enemmän ammattikorkeakouluyhteisössä. Uuden opiskelijakunnan toiminnan käynnistämiseen ja tasaiseen suorituskykyyn menee aikaa, kun kehitetään uusia yhtenäisiä käytänteitä Lahden ja Lappeenrannan toimijoiden välille.

”Tämän kaltainen suuri uutinen herättää monia tuntemuksia aina pelonsekaisista ajatuksista innostukseen. Korkeakoulujen rakenteellisessa kehittämisessä ainoa pysyvä asia on muutos ja se tulee ottaa vastaan avoimin mielin. Toivomme kuitenkin kriittistä tarkastelua ja realistisia tavoitteita ammattikorkeakoulujen yhdistymisen visiossa. Haluamme olla tiiviisti mukana prosessin etenemisessä ja pyydämme vastavuoroista opiskelijakuntatoiminnan huomioon ottamista suunnittelutyössä. Rakennetaan tulevaisuutta yhdessä.” toteaa LAMKOn hallituksen puheenjohtaja Tiia Kettunen.

Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijakunta LAMKO

Lisätietoja:
Hallituksen puheenjohtaja
Tiia Kettunen
pj@lamko.fi

Edustajiston puheenjohtaja
Camilla Pulkkinen
epj@lamko.fi

Edustajiston syyskokous 19. syyskuuta

07.11.2018

Tervetuloa LAMKOn edustajiston syyskokoukseen 19.11. klo 17 alkaen luokkassa M19_A127. Lue lisää

Kannanotto: Opiskelijan ääni turvattava muutoksen keskellä

19.10.2018

Lahden ammattikorkeakoulun (LAMK) yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet tiistaina 9.10.2018. Neuvotteluiden lopputuloksena Lue lisää

Opiskelijakunta LAMKOn hallitushaku käynnistyy!

08.10.2018

On taas se aika vuodesta kun LAMKOn hallitukseen etsitään uusia Lue lisää

Näin onnistuu pelkän kulkukortin tilaus uudelle kampukselle

25.09.2018